Sabtu, 10 Jun 2017

625 Kompaun Rokok Dikeluarkan Sehingga Mei

IPOH – Jabatan Kesihatan Negeri mengeluarkan sebanyak 625 kompaun bernilai RM75,570 membabitkan kesalahan berkaitan rokok termasuk merokok di kawasan larangan sepanjang tempoh Januari hingga Mei tahun ini.

Exco Kesihatan, Pengangkutan Awam, Hal Ehwal Bukan Islam, Integrasi Nasional dan Kampung Baharu Negeri Datuk Dr Mah Hang Soon berkata, kompleks membeli-belah merupakan lokasi tertinggi kompaun dikeluarkan iaitu sebanyak 275, diikuti hentian kenderaan awam sebanyak 89 dan kawasan taman permainan berjumlah 60 kompaun.

“Selain lokasi itu, sebanyak 44 kompaun dikeluarkan di hospital, 28 kompaun di premis kerajaan, 24 kompaun di pusat hiburan, empat kompaun di stesen minyak selain tiga kompaun di lapangan terbang dan tiga lagi di kafe siber.

“Bagi kesalahan lain, 54 kompaun dikeluarkan membabitkan penjualan rokok kepada individu bawah umur, kegagalan mempamerkan tanda larangan merokok (26), jualan rokok dalam paket terbuka (14) dan penjualan hasil tembakau kepada individu bawah umur (1),” katanya.

Beliau berkata demikian kepada media pada Operasi Penguatkuasaan Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau (PPKHT) Pindaan 2017 di Taman Awam, di Taman Rekreasi Sultan Aziz di sini, hari ini.

Menurut Dr Mah, semua kompaun yang dikeluarkan itu juga tertakluk di bawah penguatkuasaan Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau 2004.

Mengulas mengenai operasi yang dijalankan, Mah menegaskan ia dijalankan serentak di 46 taman awam di seluruh daerah di Perak.

Katanya, tujuan operasi itu dijalankan bukan sahaja untuk memberi kesedaran dan kefahaman kepada orang ramai tentang kemudaratan akibat merokok malah mahu memastikan taman awam juga bebas daripada gejala berkenaan.

“Kita mahu masyarakat mengamalkan cara hidup sihat dan sepertimana yang kita ketahui, merokok boleh mendatangkan penyakit jantung, paru-paru dan sebagainya,” katanya.

Selain itu, beliau turut menasihatkan orang ramai supaya membuat aduan kepada pejabat kesihatan daerah sekiranya mendapati ada individu melanggar peraturan tersebut. – BERNAMA

Loading...



✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2rW5W0u

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!



LinkMalaysia News