Selasa, 6 Jun 2017

Berbincang Jalan Penyelesaian - Iran



TEHRAN: Menteri Luar Iran, Mohammad Javad Zarif semalam, meminta Qatar dan negara jiran Teluk Arab memutuskan hubungan diplomatik dengan negara itu mengadakan dialog bagi menyelesaikan pertikaian mereka.

"Jiran adalah kekal, geografi tidak boleh berubah. Paksaan bukan penyelesaian. Dialog itu adalah penting, terutamanya di bulan Ramadan," menurut Zarif menerusi akaun Twitter.

Dalam pada itu, jurucakap Kementerian Luar Iran, Bahram Ghasemi, dalam satu kenyataan berkata penyelesaian kepada pertikaian antara Qatar dan tiga negara jiran Teluk itu 'hanya boleh dilakukan menerusi kaedah politik dan keamanan dan dialog antara kedua pihak'.

Kelmarin, Arab Saudi, Bahrin, Emiriah Arab Bersatu (UAE), Mesir, Yaman dan terbaru, Maldives, mengumumkan ia memutuskan hubungan dengan Qatar, menuduh negara itu menyokong keganasan dalam krisis diplomatik terbesar di rantau itu.

Ghasemi berkata, ketegangan kemuncak antara negara jiran di selatannya itu ' tidak memberikan faedah kepada sebarang kerajaan di rantau berkenaan dan mengancam kepentingan semua', ketika dunia sedang 'menderita berhadapan keganasan dan tindakan pelampau'.


- Agensi


✍ Sumber Pautan : ☕ SARAWAKIANA

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2rNR5ao

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!



LinkMalaysia News