Khamis, 15 Jun 2017

Burj al-Khalifa Bangunan Tertinggi di Dunia Memiliki 3 Zon Masa Berpuasa Berbeza


Tahukah anda, di bangunan tertinggi di dunia Burj Al-Khalifa yang terletak di Dubai memiliki 3 zon masa berpuasa. Bangunan ini juga membuktikan bahawa bumi ini bukan mendatar.

Bangunan ini memiliki ketinggian 828 meter dan 160 tingkat. Oleh kerana ketinggiannya, waktu berpuasa di puncak, tengah dan tingkat paling bawah mempunyai tiga zon waktu puasa yang berbeza.

Zon pertama ialah pada ketinggian 80 tingkat pertama. Pada jarak ini, waktu puasa ialah sama dengan waktu umum di daerah tersebut. Zon masa kedua pula ialah pada ketinggian tingkat 81 hingga 150. Pada ketinggian ini, tempoh masa berpuasa bertambah sekitar dua minit. Manakala di zon ketinggian terakhir iaitu pada tingkat 151 ke atas, masa berpuasa bertambah tiga minit.


Semakin tinggi jaraknya dari permukaan tanah, ufuk yang terlihat juga berbeza-beza mengikut ketinggian. Menurut pihak berkuasa agama di Dubai, Mohammed Al-Qubaisi mereka yang menghuni tingkat 80 ke atas, perlu berpuasa melebihi tempoh puasa normal sekitar 2 minit, manakala bermula tingkat 151 ke atas, perlu berpuasa melebihi 3 minit berbanding tempoh normal.

Kesimpulannya, semakin tinggi altitud, semakin panjang tempoh berpuasa berbanding dengan mereka yang tinggal di tingkat bawah.


Perkara ini tidak berlaku di Malaysia kerana KLCC hanya berketinggian 451.9 meter berbanding Burj Al-Khalifa yang berketinggian 828 meter.

✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2svDxSj

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!



LinkMalaysia News