Selasa, 6 Jun 2017

Datuk Stephen Lee Dibebaskan Dalam Kes Pembunuhan Bill Kayong

Datuk Stephen Lee Dibebaskan Dalam Kes Pembunuhan Bill Kayong
Datuk Stephen Lee Dibebaskan Dalam Kes Pembunuhan Bill Kayong Keraa Bukti Tidak Mencukupi. 

KES PEMBUNUHAN BILL KAYONG -  Tiga daripada empat lelaki dituduh membunuh aktivis sosial Bill Kayong pada 21 Jun 2016 di persimpangan isyarat berhampiran E-Mart Supermarket di Tudan, Miri-Kuala Baram Bypass telah dibebaskan daripada semua pertuduhan dalam keputusan yang mengejutkan keluarga dan saudara-mara mangsa di Mahkamah Tinggi di sini hari ini.

Datuk Stephen Lee Dibebaskan Dalam Kes Pembunuhan Bill Kayong Memeranjatkan Keluarga Mangsa.


Datuk Stephen Lee Dibebaskan Dalam Kes Pembunuhan Bill Kayong
Keputusan Mahkamah Mengejutkan Keluarga Mangsa.

Datuk Stephen Lee Chee Kiang, 46, Chin Wui Ching, 51, dan Lie Chang Loon, 38, didakwa bersubahat dengan Mohamad Fitri Pauz, 30, suatu kesalahan yang boleh dihukum di bawah Seksyen 109 dibaca bersama Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa dengan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Lee, Chin dan Lie telah dibebaskan daripada semua pertuduhan manakala Fitri telah dipanggil untuk membela diri.

Hakim Mahkamah Tinggi Ravinthran N Paramaguru melepaskan dan membebaskan ketiga-tiga mereka selepas perbicaraan gagal menghubungkan mereka dengan pembunuhan itu.

Datuk Stephen Lee Dibebaskan Dalam Kes Pembunuhan Bill Kayong Kerana Tidak Ada Bukti Kukuh.

"Tidak ada bukti yang mengaitkan ketiga-tiga dengan kes pembunuhan itu. Hanya merujuk kepada Lee dengan kes pembunuhan itu adalah bahawa dia telah ditahan di Kuala Lumpur pada bulan Disember tahun lepas, dan sebelum ini didakwa terlibat dalam pertikaian tanah.

"Begitu juga, terdapat juga tiada bukti untuk mengaitkan Chin dengan kes pembunuhan itu kecuali mereka dikehendaki memberi spesimen untuk laporan kimia sampel DNA, yang juga tidak memberi sebarang bukti untuk kes itu. Oleh itu saya perlu membebaskan dan melepaskan tiga tanpa dipanggil membela diri, "katanya.

: : BACA JUGA.

Walau bagaimanapun, berkenaan dengan tertuduh pertama - Mohamad Fitri - hakim berkata beliau berpuas hati terdapat cukup bukti yang boleh dipercayai untuk memanggil untuk pembelaannya.

Ketika beliau menyampaikan penghakimannya, Mohamad Fitri dan tiga yang lain kekal tenang.

Mahkamah telah ditangguhkan ke 14 Jun untuk Mohamad Fitri yang juga tertuduh pertama untuk membela diri.

Ravinthran berkata tertuduh telah diberi tiga elektif: pertama, dia boleh berdiam diri yang bermakna dia boleh disabitkan, atau dia boleh memberi kenyataan tidak bersumpah dari kandang tertuduh yang tidak akan diabaikan dan terakhir sekali, dia boleh memberi keterangan bersumpah dan keterangan yang diberi lebih berat daripada keterangan tidak bersumpah.

Peguam bagi tertuduh, Ranbir Singh berkata Mohamad Fitri masih belum membuat keputusan itu dan akan memaklumkan kepada Mahkamah pada tarikh seterusnya duduk - Dipetik dan dialihbahasakan daripada Utusan Borneo Online.

Memeranjatkan kerana keputusan mahkamah sedemikian terhadap keluarga Bill Kayong. Kita sama berdoa agar dalan sebenar pembunuhan ditangkap dengan segera.


✍ Sumber Pautan : ☕ denaiborneo

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2rG9OCQ

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!



LinkMalaysia News