Ahad, 18 Jun 2017

FAMA Johor Buka 15 Pasar Tani Khas Pra-Aidilfitri

TANGKAK – Lima belas Pasar Tani Pra-Aidilfitri dibuka di seluruh negeri Johor bermula 21 hingga 24 Jun bagi memudahkan orang ramai mendapatkan bekalan keperluan untuk sambutan Aidilfitri.

Exco Pertanian, Industri Asas Tani, Pembangunan Usahawan dan Koperasi Johor Ismail Mohamed berkata pasar tani khas itu dibuka bagi memberi pilihan kepada pengguna untuk mendapatkan barangan pada harga lima hingga 20 peratus lebih murah daripada harga pasaran.

“Seramai 290 usahawan terlibat di 15 lokasi Pasar Tani Khas Pra-Aidilfitri di 10 daerah iaitu Johor Bahru, Kulai, Pontian, Kluang, Kota Tinggi, Mersing, Batu Pahat, Segamat, Muar dan Tangkak yang dijadual beroperasi seawal 7 pagi.

“Kira-kira 500,000 biji kelapa dan 15,200 ekor ayam serta 120 ekor lembu dipasarkan pada operasi jualan di kesemua pasar tani khas berkenaan kerana bila tiba musim perayaan, permintaan daripada pengguna untuk kedua-dua bahan mentah itu akan meningkat,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis pelancaran pasar tani khas berkenaan peringkat negeri di Kompleks Pasar Tani Kekal, Bukit Gambir di sini, hari ini.

Turut hadir Pengarah Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) Johor Zainal Abidin Yang Razalli dan Pegawai FAMA Tangkak Rahim Md Diah.

Pada majlis itu Ismail turut menyampaikan sumbangan kepada 22 pelajar kurang upaya dari Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Gambir di sini.

Beliau berkata jumlah kelapa yang dipasarkan itu merupakan sebahagian daripada bekalan kelapa import di seluruh negara yang sehingga Mei lepas adalah sebanyak 13 juta biji dan dijangka mencecah 17 juta biji menjelang Aidilfitri.

Menurut beliau bekalan sayur-sayuran juga dijangka mencukupi sepanjang bulan Ramadan sehingga Syawal dan pengeluaran komoditi utama seperti cili merah dan kacang panjang di Johor dilihat konsisten dengan pengeluaran purata sebanyak 800 metrik tan (MT) dan 1,500 MT sebulan.

Katanya dengan adanya pasar tani khas itu, orang ramai mempunyai pelbagai pilihan tempat bagi mendapatkan keperluan mereka serta boleh membuat perbandingan harga sekali gus mengelakkan manipulasi harga oleh peniaga yang tidak bertanggungjawab. – BERNAMA

Loading...



✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2sejQgj

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!




LinkMalaysia News