Selasa, 6 Jun 2017

Harga Minyak Susut Kerana Isu Qatar


NEW YORK: Harga minyak susut hampir satu peratus disebabkan kebimbangan mengenai isu hubungan diplomatik Qatar dengan beberapa pengeksport utama minyak mentah yang boleh menjejaskan perjanjian global untuk mengurangkan pengeluaran bahan api itu.

Arab Saudi, Emiriah Arab Bersatu (UAE), Mesir dan Bahrain menutup laluan sempadan dengan Qatar, dan menuduh negara berkenaan terbabit dengan pengganas serta boleh menjejaskan kestabilan serantau.

Laporan itu menolak harga minyak mentah Brent sehingga 1.6 peratus disebabkan kebimbangan geopolitik yang diperkatakan menerusi pasaran.

Bagaimanapun, harga Brent pada Ogos mengakhiri sesi dengan 48 cents atau 0.96 peratus lebih rendah pada AS$49.47 setong.

Niaga hadapan West Texas Intermediate AS berakhir 26 cents atau 0.55 peratus lebih rendah pada AS$47.40. Niaga hadapan minyak AS, susut kira-kira 2.5 peratus kepada AS$1,5381 satu gelen, berikutan jualan teknikal, kata broker.

Dengan kapasiti pengeluaran kira-kira 600,000 tong sehari (bpd), pengeluaran minyak mentah Qatar adalah paling sedikit di kalangan anggota Pertubuhan Negara-Negara Pengeksport Petroleum (OPEC).

Namun, ketegangan dalam kartel itu boleh melemahkan perjanjian bekalan yang dilaksanakan untuk menyokong harga. - REUTERS


✍ Sumber Pautan : ☕ SARAWAKIANA

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2sLBBBg

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!



LinkMalaysia News