Isnin, 5 Jun 2017

Kalau Gereja Calgary Tak Reti Bahasa: Ini Ceritanya!

Baitul Maqdis kota suci Islam ketiga dan ia disebut dalam Al Quran.

Dalam peristiwa Israq Mikraj, Nabi Muhamad berisrak dari Mekah lalu singgah di Masjidil Aqsa sebelum bermikraj ke Sidatul Muntaha.

Baitul Maqdis terletak di kawasan Old City dan di dalamnya tapak Masjidil Aqsa, tempat suci Nabi Muhammad bermikraj ke langit.

Old City kini terbahagi tiga sebagai kawasan suci Islam, Kristian dan Yahudi.

Kristian memuliakan Old City kerana di sisi Masjidil Aqsa terletak Gereja Sepulchre – tempat Isa disalib dan dikebumikan mengikut kepercayaan Kristian. Malah, Via De La Rosa juga dalam kawasan ini.

Namun, bagi umat Islam di seluruh dunia, isu Masjidil Aqsa sangat sensisif apabila dikaitkan degan Israel. Ini kerana Israel mendudukinya secara haram melalui penaklukan perang.

Lebih sensatif, Yahudi melalui Zionis melancarkan Perang Enam Hari Arab Israel (5 hingga 10 Jun) dan menduduki secara paksa Tebing Barat pada 1967. Tebing Barat adalah wilayah berdaulat milik Jordan sebelum berlaku penjajahan tersebut.

Israel yang menduduki Jaafa City pada 1948 melalui konspirasi jelik dengan British telah menghalau rakyat Palestin secara paksa. Jutaan penduduk Palastin meninggalkan kampung halaman lalu menumpang di Tebing Barat, sebuab wilayah merdeka milik Jordan.

Jadi, apa juga keraian membabitkan pendudukan Israel di Masjidil Aqsa dan Tebing Barat adalah satu isu sensitif. Ia pendudukan haram dan satu isu perampasan Tanah Suci umat Islam.

Justeru, apa motif Perhimpunan “Nations of the Golden Gate allignining with Jerusalem’s Jubilee”, diadakan selama empat hari dari 15 hingga 18 Jun di Gereja Calvary Life Assembly (Chinese) di Melaka?

Apa motif Gereja Calvary? Mahu membakar api sengketa agama? Atau menguji setakat mana celik jiwa orang Islam di Malaysia dalam isu penaklukan Yahudi terhadap Al Aqsa?

Ingat! Perang mempertahankan Al Aqsa adalah syahid. Mencabar semangat orang Islam termasuk di Malaysia pasti akan ada harga yang perlu dibayar!

Calvary entah mahzab kecil Kristian mana satu pun kita tidak tahu. Kita orang Islam pun tidak berminat mengambil tahu soal Calvary. Tetapi sikap Gereja Calvary di Melaka cuba menganjurkan acara yang ada kaitan dengan kemenangan Israel menakluk Masjidil Aqsa mengundang bencana.

Ia bukan soal lidah perlu menjawab. Melebihi batas akan membuat umat Islam akan bertindak berdasarkan semangat dan pegangan Jihad mereka dalam isu penaklukan Masjidil Aqsa oleh Yahudi Israel.

-MYNEWSHUB.CC

Loading...




✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2svfaRh

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!



LinkMalaysia News