Sabtu, 10 Jun 2017

K’jaan Disaran Kukuh Kerjasama Perangi Jenayah Siber

KUALA LUMPUR – Kerajaan disarankan untuk mengukuhkan kerjasama dengan agensi penguatkuasaan serantau dan global dalam usaha memerangi jenayah siber.

Naib Pengerusi Kanan Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF) Tan Sri Lee Lam Thye dalam kenyataannya berkata selain mewujudkan rangka kerja undang-undang dengan negara lain, kerjasama itu penting bagi memastikan pesalah jenayah siber diheret ke muka pengadilan.

“Serangan jenayah siber tidak melibatkan sentuhan fizikal dan dalam kebanyakan kes, ia tidak dilakukan dalam negara dan tertakluk di bawah bidang kuasa negara luar.

“Ini menimbulkan masalah serius untuk penguat kuasa tempatan kerana mereka perlu mempunyai kerjasama antarabangsa yang kukuh dalam usaha mengambil tindakan terhadap pelaku,” katanya.

Dalam pada itu, Lee berkata pihaknya berharap undang-undang baharu berkaitan jenayah siber yang bakal dibentangkan kerajaan pada sesi Parlimen akan datang dapat menyelesaikan masalah gangguan siber termasuk buli siber.

Semalam Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata draf Akta Keselamatan Siber yang diserahkan kepada Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali akan diteliti sebelum dibentangkan pada sidang Parlimen akan datang. – BERNAMA

Loading...



✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2rLkuSs

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk ๐Ÿ‘ Like & ๐Ÿ’• Share di media sosial anda!



LinkMalaysia News