Ahad, 18 Jun 2017

Masjid Terbesar Eropah Di Cologne, German Akhirnya Dibuka Kepada Umum.


Turkish-Islamic Union for Religious Affairs (DITIB) akhirnya telah membuka satu masjid baru untuk aktiviti ibadat pada hari Jumaat lepas 9 Jun 2017, di German city of Cologne.

Asas Masjid DITIB Central telah bermula pada tahun 2009 dan, menurut organisasi itu, satu majlis pembukaan rasmi akan diadakan dalam tempoh dua bulan akan datang. Pelbagai halangan muncul semasa masjid ini dalam pembinaan. (Rujuk website rasmi masjid, http://ift.tt/2seevFE)

Sebelum pembukaan masjid, pengerusi DITIB, Nevzat Yasar Asikoglu meluahkan rasa gembiranya atas pembukaan masjid ini yang akan memuatkan kira-kira 1,200 orang.


"Kita dalam bulan Ramadan, kita bersembahyang jumaat di sini dan kami membuka masjid kepada umum hari ini. Hari ini sangat istimewa bagi kami. Untuk pertama kali kami akan sembahyaang di sebuah masjid yang mengambil masa bertahun-tahun pembinaannya," kata Asikoglu , mengucapkan tahniah kepada orang Muslim yang tinggal di German dan Europe atas pembukaan masjid baru ini.

Masjid ini telah dibina dalam keluasan 17,000 meter persegi. Fasiliti yang disediakan termasuklah masjid, pelbagai ruang pejabat, bilik mesyuarat, dewan pameran, sebuah muzium, sebuah perpustakaan, pusat sukan dan remaja, sebuah rumah tumpangan, studio tv dan radio,  dewan konferens, bazar tertutup dan tempat letak kereta dengan kapasiti 150 kereta.

Turkish-Islamic Union for Religious Affairs cawangan Cologne, German selalunya dirujuk sebagai DITIB. Ia merupakan salah satu organisasi islamik yang terbesar di German.

DITIB telah diasaskan pada tahun 1984 sebagai cawangan Jabatan Hal Ehwal Agama Presiden Turkey (Turkey's Presidency of Religious Affairs)DIB yang lebih dikenali sebagai Diyanet.


Sedikit Cerita Di sebalik Pembinaan Masjid Central Cologne.

Masjid Central Cologne, sepintas lalu melalui bangunannya, mungkin kita takkan sangka yang ianya merupakan sebuah masjid. Berbeza dari masjid lain, berntuk masjid ini tiada kubah.
Malah gayanya sangatlah moden, bentuk utamanya seperti sebuah bolaa dengan dinding yang dibina daripada bahan transparen.

Keindahan masjid ini banyak menyimpan cerita-cerita yang ironik. Semasa dalam pembinaan, pembinaannya ditentang oleh pelbagai kelompok masyarakat di kota Cologne. Salah satu penentangnya adalag Ralph Giordano, kelompok sayap kanan dan neo-Nazi yang ada di German.

Tetapi kini, seiring dengan prinsip kebebasan beragama yang semakin kuat di German, tiada lagi kecaman seperti dahulu.



✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2sDbgbK

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!




LinkMalaysia News