Rabu, 21 Jun 2017

Pameran Udara Paris 2017 Dijangka Saksi Kerjasama Antara Penggiat Aeroangkasa Malaysia, Antarabangsa


KUALA LUMPUR: Pameran Udara Antarabangsa Paris 2017, yang bermula dari 19 hingga 25 Jun ini, dijangka menyaksikan beberapa langkah kerjasama dilaksanakan antara penggiat aeroangkasa Malaysia dan antarabangsa.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan dari Paris hari ini, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) berkata, langkah tersebut merangkumi pelbagai peringkat daripada pembuatan; penyelenggaraan, pembaikan dan baik pulih (MRO) ; penyelidikan dan teknologi (R&T), kepada pembangunan modal insan.

"Pameran udara pada tahun ini akan menyaksikan kerjasama dibentuk antara Malaysia Airport Holdings Bhd (MAHB) dan Gyeongnam Techno Park, hab teknologi global Korea Selatan dalam pembangunan Subang Aerotech Park.

"Taman itu akan menumpukan kepada pembuatan (struktur aero, komponen, peralatan dan jig) dan MRO bagi enjin-aero dan komponen," katanya.

Selain itu, katanya, MAHB juga akan bekerjasama dengan Skyways Technics yang berpangkalan di Denmark untuk memudahkan pelan pengembangan syarikat itu dalam ekosistem aeroangkasa Malaysia Airports merangkumi Subang dan KLIA Aeropolis.

Mengenai R&T dan pembangunan modal insan, MITI berkata, Surat Niat tiga pihak antara Pusat Inovasi Aeroangkasa Malaysia dengan Airbus dan Kementerian Pendidikan Nasional Perancis turut dimeterai pada acara selama seminggu itu.

"Ketiga-tiga pihak telah bersetuju untuk bekerjasama dalam membangunkan kaedah baharu dan inovatif bagi latihan jurutera aeroangkasa dan pekerja kolar biru di Malaysia," katanya.

Selain itu, katanya memorandum persefahaman (MOU) antara Persatuan Industri Aeroangkasa Malaysia dan Persatuan Industri Aeroangkasa Taiwan turut ditandatangani pada acara itu.

"MoU tersebut bagi menjalin kerjasama mengenai keupayaan dan peluang perniagaan, memudahkan interaksi untuk pembangunan industri," katanya. - BERNAMA


✍ Sumber Pautan : ☕ SARAWAKIANA

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2sQSSgi

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!




LinkMalaysia News