Isnin, 19 Jun 2017

Penjelasan kematian 3rd degree yang di alami oleh arwah Zulfarhan

Penjelasan kematian 3rd degree yang di alami oleh arwah Zulfarhan|Kematian 3rd degree burn bukan disebabkan tidak tahan sakit terbakar, sebab 3rd degree burn segala lapisan kulit sudah habis, nerve2 ending atau sakit sudah tidak ada lagi.

Generally, arwah dah tak rasa sakit lagi lepas terbakar, mungkin hanya rasa sakit di bahagian ending margin kulit yang tak sepenuhnya 3rd degree burned. Yang sakit lepas terbakar hanya first dan second degree saja.

Kematian 3rd degree disebabkan oleh kehilangan fluid badan dari vessel2 yang dah damaged yang akan lead pada shock dan sangat mudah terkene infection disebabkan lapisan kulit dah takde lagi.

infection atau especially shocked akan lead pada organ failure dan lain-lain. Protective barrier semua dah hilang.

Fluid resuscitation adalah treatment utama dalam burn treatment, tu pun untuk below 25% total body surface area.

Kita classify burn melalui Rule Of Nine. Atas 30% tbsa boleh sebabkan kematian kalau tak dirawat apatah lagi arwah terbakar lebih 80% tbsa. Selalunya skin grafting akan mula dibuat untuk 3rd degree dan fluid resus.

Wajib dihantar ke hospital secepat2 mungkin sebab kadar kematian sangat tinggi. Tapi dibiarkan berhari2 tanpa sebarang treatment.Asniza Rahadi

The post Penjelasan kematian 3rd degree yang di alami oleh arwah Zulfarhan appeared first on Eberita.org.



✍ Sumber Pautan : ☕ Eberita.org

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2rFj8tM

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!




LinkMalaysia News