Selasa, 6 Jun 2017

Sasar Nilai Eksport Komponen Automotif RM12b


MASJID TANAH: Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menyasar RM12 bilion nilai eksport negara disumbangkan menerusi komponen automotif, berbanding RM11.2 bilion pada tahun lalu. 

Timbalan Menterinya, Datuk Ahmad Maslan, berkata setakat ini terdapat sebanyak 700 syarikat vendor komponen automotif beroperasi di seluruh negara dan industri itu mempunyai pasaran yang luas. 

Melalui pelaburan lebih besar daripada syarikat pengeluar kenderaan antarabangsa, katanya, akan membuka banyak peluang kepada syarikat vendor untuk mengembangkan perniagaan. 

"Kerajaan menyediakan peluang menerusi program Sistem Pengeluaran Lean (LPS) yang mampu mengurangkan sebanyak 50 peratus daripada kos pembuatan dengan sejumlah 393 syarikat vendor sudah menyertainya sehingga Mei lalu. 

"Selain itu, Program Kecemerlangan Pembekal Automotif (ASEP) turut disediakan bagi menaik taraf keupayaan syarikat vendor. Daripada 197 syarikat yang mengikuti ASEP, 17 daripadanya berjaya mencapai tahap lima iaitu berkelayakan mengeksport komponen ke peringkat global," katanya. 

Beliau berkata demikian selepas melawat syarikat komponen automotif, Crusk Assembler Sdn Bhd di kawasan perindustrian Pembangunan Industri Kewangan Malaysia Bhd (MIDF) di sini, hari ini. 

Turut hadir, Presiden merangkap Ketua Pegawai Eksekutif Crusk Assembler, Zulkifli Kasim. 

Sementara itu, Zulkifli berharap syarikat vendor di negara ini berusaha meningkatkan profesionalisme syarikat masing-masing untuk menembusi pasaran eksport. - BHOnline


✍ Sumber Pautan : ☕ SARAWAKIANA

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2sNJGW6

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!



LinkMalaysia News