Isnin, 5 Jun 2017

'Saya Ambil Upah Beli Untuk Orang Ponteng Puasa'


BIARPUN tahu perbuatannya salah di sisi agama, namun dek kerana keuntungan yang lumayan, manusia sering buta dengan wang ringgit.

Demikian kisah seorang gadis yang mengaku pernah melakukan kerja terkutuk mengambil upah beli makanan untuk orang tidak berpuasa.

Bekas pekerja kilang yang dikenali sebagai Zira, 29 memberitahu Sinar Harian bahawa dia pernah mengambil upah sebanyak RM2 ke RM3 sekepala buat rakan sekerjanya yang memerlukan perkhidmatannya.

“Saya memang jenis tak malu, orang nak kata apa pun, katalah. Lagipun sebagai perempuan kita ada waktu-waktu tak boleh puasa.

“Seminggu saya beli di satu kedai ini, minggu berikutnya saya beli di kedai lain. Jadi tak nampak ketara sangat,” kata Zira lagi.

Menurut wanita itu, dalam sehari sehingga 20 set makanan akan dibeli walaupun bukan pada hari dia bekerja semata-mata untuk memberi khidmat kepada kaki ponteng puasa.

“Faham sajalah kerja kilang, angkat-angkat barang. Stor kilang akan jadi sasaran untuk kawan-kawan tak puasa ni makan. Bulan puasa gaji saya bersih sebab banyak duit dari hasil upah ni.

“Sempat la dalam tiga tahun saya buat kerja tu. Tapi sejak berhenti kerja lima tahun lalu, saya dah tak buat. Bila fikir balik sampai bila nak makan duit hasil upah macam tu,” katanya.

Bagaimanapun, Zira mengakui walaupun menjadi orang tengah membeli makanan untuk kaki ponteng puasa, dia tetap berpuasa seperti biasa. – MYNEWSHUB.CC


LinkMalaysia News