Selasa, 6 Jun 2017

Jenama Michelin Bermula Dengan Tayar Basikal



JENAMA Michelin dihasilkan oleh dua beradik Édouard Michelin dan André Michelin yang menjalankan perniagaan kilang getah di Clermont-Ferrand, France, pada 1889.

Perniagaan tayarnya bermula apabila seorang pelanggan yang meminta bantuan mereka untuk membaiki tayar basikal tersebut.

Ketika itu, tayar basikal dilekat pada rim menggunakan gam, yang mana memerlukan masa berjam lamanya untuk menanggalkan dan membaiki tayar berkenaan.

Melihat kerumitan dan ketahanan tayar itu, mereka mendapat idea untuk menghasilkan tayar yang lebih berkualiti.

Selepas beberapa ujian dan percubaan, akhirnya mereka berjaya menghasilkan tayar yang tidak perlu dilekatkan menggunakan gam.

Michelin dikorporatkan pada 28 Mei 1889. Pada 1891, Michelin menghasilkan paten pertama bagi tayar yang boleh ditanggalkan, yang mana digunakan oleh Charles Terront ketika memenangi perlawanan basikal dunia Paris–Brest–Paris pada 1891.

Pada 1934, Michelin memperkenalkan tayar yang mampu bergerak di atas lapik buih khas yang dikenali sebagai tayar jalanan yang rata.

Bermula dari situ, Michelin melahirkan banyak inovasi di dalam sejarah tayar dunia.

Pada 1968, Michelin membuka pejabat jualan pertama di utara Amerika dan membolehkan syarikatnya berkembang dengan lebih laju, yang mana syarikat itu menguasai pasaran sebanyak 10 peratus bagi tayar OEM yang dibeli oleh pembuat tayar auto Amerika pada 1989.

Pada 1 September 2008, Michelin sekali lagi menjadi pengeluar tayar terbesar di dunia selepas berada dua tahun sebagai nombor dua di belakang Bridgestone.

Michelin menghasilkan tayar di Perancis, Sepanyol, Jerman, Amerika Syarikat, United Kingdom (UK), Kanada, Brazil, Thailand, Jepun, Itali dan beberapa negara lain.

Pada 15 Januari 2010, Michelin mengumumkan penutupan loji Ota, Jepun, yang menggaji 380 pekerja dan membuat Michelin X-Ice tayar. Pengeluaran X-Ice akan berpindah ke Eropah, Amerika Utara, dan di tempat lain di Asia. - SH


✍ Sumber Pautan : ☕ SARAWAKIANA

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2rEPjqg

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!



LinkMalaysia News