Selasa, 6 Jun 2017

SPRM Siasat FGV Jika Ada Unsur Salah Guna Kuasa Atau Rasuah - Azam Baki


KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bersedia untuk membuat siasatan dalam isu membabitkan Felda Global Ventures Holdings Bhd (FGV) ketika ini.

Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM Datuk Azam Baki bagaimanapun berkata SPRM terlebih dahulu perlu meneliti laporan yang dibuat jika ada berlaku salah guna kuasa atau rasuah.

"Ya, SPRM akan teliti dahulu laporan sama ada ia di bawah bidang kuasa SPRM atau sebaliknya dan SPRM hanya menyiasat jika ia mempunyai unsur rasuah atau salah guna kuasa, " katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Hari ini, Lembaga Pengarah FGV mengarahkan Presiden/Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Datuk Zakaria Arshad dan Ketua Pegawai Kewangan Kumpulan Ahmad Tifli Mohd Talha, diarah bercuti susulan siasatan yang telah dilakukan oleh syarikat audit, PricewaterhouseCoopers yang tidak boleh dinyatakan kepada umum.

Sementara itu, Azam mengesahkan telah menerima maklumat berhubung FGV dan enggan mendedahkan maklumat itu.

"SPRM juga akan meminta Zakaria untuk hadir memberi keterangan bagi membantu siasatan dalam tempoh terdekat.

"Selain itu, SPRM juga telah menerima beberapa maklumat sebelum ini berhubung isu yang sama, walau bagaimanapun siasatan hanya akan tertumpu kepada isu salah guna kuasa serta rasuah dan bukannya isu peribadi pemberi maklumat," katanya. - BERNAMA


✍ Sumber Pautan : ☕ SARAWAKIANA

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2r1KkOj

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!



LinkMalaysia News