Selasa, 6 Jun 2017

Tengku Abdullah Lancar Program & Bangunan Cintaa

RAUB – Pemangku Raja Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah hari ini berkenan merasmikan program dan bangunan Center Of Innovation Tengku Ampuan Afzan (Cintaa) di Rumah Kanak-Kanak Tengku Ampuan Afzan (RuKTAA) di sini.

Program itu, hasil inisiatif Badan Amal Kasih Sayang Malaysia (Bakasa), bertujuan memupuk budaya berinovasi dalam kalangan pelajar miskin dan kurang bernasib baik terutamanya mereka yang berada di kawasan luar bandar.

Selain itu, ia bertujuan melahirkan generasi celik inovasi dan membudayakan sains, teknologi, kejuruteraan, matematik (STEM) dalam kalangan mereka.

Dalam ucapannya, Tengku Abdullah bertitah program seperti itu dapat melahirkan generasi muda yang mempunyai kepakaran teknologi dan elektronik dalam menghadapi dunia yang semakin mencabar.

“Hendak melentur buluh biarlah daripada rebungnya. Apa yang diusahakan ini merupakan satu platfom yang dapat memastikan mereka celik ilmu dan dapat berdaya saing,” titah baginda.

Turut berangkat hadir Tengku Puan Pahang Tunku Azizah Aminah Maimunah lskandariah.

Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob dan Yang Dipertua Bakasa Tengku Puteri Seri Teja Pahang Tengku Muhaini Sultan Ahmad Shah juga menghadiri majlis itu.

Tengku Abdullah turut berharap program itu dapat diperluaskan ke daerah lain di negeri ini .

Sementara itu, Tengku Muhaini berkata pihaknya menjalinkan kerjasama Universtiti Teknikal Melaka (UTEM), Sekolah Al Amin, dan A-Amin Edu Niaga dalam melaksanakan program Cintaa.

” Menerusi program ini, kita memperkenalkan mikrobit yang juga projek pendidikan dari United Kingdom bagi mencetuskan kreativiti digital dan memupuk pembudayaan inovasi bidang teknologi kepada kanak-kanak di Raub,” katanya.

Program itu diadakan di Kolej Komuniti Raub dengan membabitkan 60 anak RuKTAA dengan kelasnya bermula selepas sambutan Aidilfitri. – BERNAMA

Loading...



✍ Sumber Pautan : ☕ Siakapkeli

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2qXoxft

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!



LinkMalaysia News